søndag 2. august 2009

Vis solidaritet - hjelp de svakeste elevene!

Etter over tjue år som ungdomsskolelærer, vet jeg at det siste den norske skolen trenger er forherligelse av de såkalt dyktigste elevene. Tvert imot trenger vi mer oppfølging av de aller svakeste, for denne elevgruppen har gjennom årtier blitt neglisjert av både lærere, foreldre og andre voksne.

Forskning viser at de sterkeste elevene uansett klarer seg bra – det er de svake som faller utenfor og havner i kriminalitetsstatistikken og psykiatrien. Den norske skolen trenger reformer for spesialtilpasset undervisning for de aller svakeste. Og den trenger mer fokus på dialog mellom lærer og elev. Vi har ingen ting å tjene på å kopiere andre lands skolepolitikk, og det verst tenkelige scenariet er en skole som ligner på den vi ser i Finland eller USA.

De sterkeste elevene må trå til og hjelpe de svakeste. Kun slik kan vi sørge for at alle ligger på det samme, jevne nivået og får like muligheter til høyere utdannelse. De angivelige geniene må vise solidaritet med de av sine medelever som har vært mindre heldige med ”valg” av foreldre. Mange såkalte skoletapere har foreldre uten tid eller evne til å følge opp podens hjemmelekser. Dette må vi få satt en stopper for!

Det er forresten ikke tilfeldig at skolemassakre har en tendens til å finne sted nettopp i Finland og USA … Konkurransefokuset og forherligelsen av de såkalt flinke elevene er sterkest der, noe som bidrar til fremmedgjøring og mobbing av de svakeste. Slik blir de einstøinger som må ty til skytevåpen for å få ut aggresjonen. Ønsker man virkelig en slik situasjon i Norge også?

Selv deler jeg av prinsipp aldri ut seksere til de sterkeste elevene. Jeg opererer med en individuelt tilpasset karakterskala, slik at kun de svakeste elevene kan få de høyeste karakterene. Dermed jevner jeg ut karakterfordelingen — av solidaritet med de svakeste. Flere av kollegene mine gjør det også slik, men ikke mange nok. Ennå.

Jeg er glad de regjerende politikerne stort sett er enige med meg. Norge er verdens beste land å bo i, men det fortsetter ikke slik hvis vi får en mer konkurransefokusert skole — slik nazipartiene Høyre og FrP vil.

Rødt vil ta oss i riktig retning, så de får min stemme ved valget i år.

2 kommentarer:

  1. nå kjenner jeg at jeg blir litt forundret her. om du ikke deler ut seksere til de flinkeste elevene dine, burde du kanskje revurdere både vurderingsformen din og finne ut hva du egentlig lærte i didaktikken på lærerstudiet. har en elev prestert til en sekser, så skal da eleven vitterlig også få den! om de “svakeste” elevene dine ikke klarer å oppnå gode karakterer uten at du hindrer de “sterkeste” i å få det, så kanskje de “svakeste” burde få litt mer tilpasset opplæring, ikke “fordeler”. det der er jo forskjellsbehandling! elever skal behandles og få karakterer etter prestasjoner og krav etter kunnskapsløftet 06. eller misforsto jeg nå?

    fint om du kunne forklare hva du mener med at du “i solidaritet med de svakeste elevene” bare deler ut seksere til de og ikke de flinke elevene. har ikke de flinkeste elevene krav på sekseren? er de for flinke? o_O

    SvarSlett
  2. Er mildt sagt forferdet over utsagnet ditt, "Selv deler jeg av prinsipp aldri ut seksere til de sterkeste elevene. Jeg opererer med en individuelt tilpasset karakterskala, slik at kun de svakeste elevene kan få de høyeste karakterene"

    Hva fører dette til? At elever som er flinke - de flinkeste - ikke får mulighet til å komme seg videre på videregående skole og universitetsstudier.

    Rett nok kan de svakeste elevene bli belønnet med god karakter for oppriktig innsats. Men en innlevering som står til sekser for én elev, skal ikke gis karakter 5 fordi en annen elev "kunne bedre" eller "har gjort det bedre før".

    Forsår overhodet ikke logikken!

    SvarSlett